En helg i Budapest {guide}

Dec 16, 2016 | Reise

Det er år og dag siden jeg har satt meg ned for å skrive et blogginnlegg, men etter den romantiske turen Henrik og jeg hadde til Budapest fant jeg ut at jeg måtte dele. Budapest er en fantastisk by med mye å by på, og vi fant så mange inspirerende, kule og bra steder – så versegod, nyt! Dette innlegget blir milevis langt, så ta deg en kaffe eller et glass vin og kos deg.

Så, Budapest. Vi valgte å dra hit fordi vi tidligere har vært i Praha og likte det så godt, ingen av oss hadde vært der og det er, som kjent, et rimelig sted å være. Det beste jeg vet med å booke reiser er å gjøre research på forhånd, og nå gikk jeg virkelig grundig til verks! Jeg leste blogger, gikk gjennom (hele) google og Tripadvisor, spurte venner og skrev opp liste etter liste!

My maps

Det meste geniale jeg gjorde er noe jeg lærte i et fag jeg hadde i fjor: Google “My Maps.” Du kan lese en beskrivelse av hvordan å gjøre det her. Enkelt og greit lager du et kart, hvor du kan pinne steder innenfor forskjellige kategorier. Mitt så sånn ca sånn her ut >>>>>

Jeg “pinnet” leiligheten vår i gult, spisesteder i forskjellige blåfarger, sightseeing i rødt osv. Dette kartet hadde jeg tilgjengelig på mobilen gjennom hele turen, så når vi hadde vandret rundt en stund og ble sultene kunne jeg se hvilke steder i nærheten jeg hadde pinnet – og ikke bare ramle inn på en tilfeldig restaurant! Dette var GULL verdt, anbefaler det virkelig.

Generelle tips

• Ta med deg joggesko og gå! Budapest er en relativt liten by, og bor du sentralt er det enkelt å rusle rundt
  • Utforsk Jødekvartalet, som kan sammenlignes med Grunerløkka eller Vesterbro i København.
  • Drikk limonade! De er eksperter på det, og den  beste drakk jeg på Konyah til frokost
  • Vi dro ikke på spa, men det kan nok anbefales ut ifra det jeg har lest
  • Prøv deg på Hungarsk vin! Vi ble anbefalt noen på restauranter, og det var kjempe godt

SPISE

KONYHA

Frokost (serverer lunsj og middag også)
Madách Imre út 8, 1075 Hungary
$

Konyha gikk vi forbi nesten hver dag, og det så så utrolig hyggelig ut der at vi endte opp med å teste det når vi så det var åpent for frokost siste dagen. Skikkelig kult og laidback sted, med fantastisk lemonade, jeg drakk kirksebær og timian – NAM! En liten frokostmeny med veldig gode bagels, og de har sikkert god middag og lunsj og. Eller bare ta en kaffe her, for det var nok også den beste jeg drakk på hele turen.

VILLA BAGATELLE

Frokost (serverer lunsj og middag også)
Németvölgyi út 17, 1126 Hungary
$

Vi ville gjøre noe ekstra koselig på bursdagen til Henrik, og jeg fant mange anbefalinger til Villa Bagatelle på nett. Det viste seg å være et stykke unna, så vi måtte ta taxi hit, men har du noen gang sett et så søtt sted!? Skikkelig gjennomført, og god mat! Vi tok en god blanding av frokost”tapas”retter med kaffe og lemonade. Nam! De har også champagnefrokost hvis man ønsker det, og masse søtsaker som vi dessverre ikke orket.

LA PAMPA

Bajcsy-Zsilinszky út 21, 1065 Hungary
$$$

Vil du ha biff så MÅ du hit! Fantastisk sted, dog en av de dyrere middagene vi hadde i Budapest, men verdt det! Jeg spiste and og Henrik spist biff, begge rettene var dødsgode. Her kan du også få kobe biff hvis du ønsker det. Bra service og det hadde et litt “ekslusivt” preg.

BORKONYHA

1051, Sas u. 3, 1051 Hungary
$$$

Vi fant ut på forhånd at vi ville prøve en Michelin restaurant da de er en del rimeligere enn andre steder. Valget fant på Borkonyha, og vi var kanskje litt skeptiske da hjemmesiden deres så ut som den kom fra tidlig 90 tallet. Men – wow!! Helt klart det beste måltid jeg noen gang har spist. Her satt vi i mange timer og bare nøyt maten. Det var lite og intimt, veldig hyggelig stemning, ikke alt for fancy. Vi delte en forett (foie gras), hadde en hovedrett hver (Henrik biff og jeg kanin) og delte dessert (sjokoladekake med pasjonsfrukt og masse gode greier) + en flaske vin, en foredrink hver og en whiskey hver … og vi betalte 600,- hver. Helt utrolig hva du får for prisen her, så jeg bare sier, dra hit!

MAZEL TOV

Akácfa u. 47, 1072 Hungary
$

Dette er et sånt sted jeg faller for med en gang fordi det ser så kult ut. Se, da!? Man kommer inn til de lysene i midten, så åpner det seg til en stor restaurant med et stort uteområde bak (sikkert kjempe hyggelig å sitte der når det er varmere). Det var såå god stemning, en ung gutt som spilte gitar og sang og veldig gode drinker. Vi delte en tallerken med masse godsaker som pita brød, kebab, hummus, gode dipper osv.  Ble ganske fest-stemning etterhvert så det er nok et fint sted å dra ut før man skal på byen :)

IL TERZO CERCHIO

Dohány u. 40, 1074 Hungary
$

Siste dagen vår ble vi “kastet ut” av leiligheten en del tidligere enn flyet gikk, og vi måtte finne et sted å sitte en stund. Valget falt på pizza, og da fikk vi anbefalt dette stedet rett ned i gata. Velidg hyggelig og gjennomført italiensk sted med pizzaovner. GOD pizza, store porsjoner, og bra service! Ikke dyrt og mange plasser så hvis du har lyst på pizza anbefaler jeg Il tero Cerchio!

DRIKKE

KIOSK

Mat & drinker
Március 15. tér 4, 1056 Hungary
$$$

Vi ramlet litt tilfeldig inn på Kiosk, da det ligger rett ved hovedshoppinggaten. Vi ville ha en pause fra handling og ta en drink, så vi sjekket kartet og så at Kiosk lå i nærheten. Lite visste vi at det var SÅ kult! Døde litt da jeg kom inn der, bare se på interiøret! De hadde et digert tre i midten ved baren og tidenes utvalg av kule flasker. Vi satt oss i baren og fikk anbefalt noen drinker fra den evig lange menyen, og wooooow, det var så godt alt sammen. Kjempe hyggelig bartender som slo av en prat og kom med anbefalinger. Prøv en sub rosa.. DEN var god den! De har nok super mat også, neste gang vil jeg ta lunsj eller middag her!

FARM

Cocktail br
Ó u. 14, 1066 Hungary
$

Farm lå inne i et hostel, så vi var kanskje litt skeptiske da vi gikk inn der, haha. Det viste seg å være et kjempe koselig sted som jeg tror det er mye liv på utpå kvelden. Utrolig gode drinker med “ferske” ingredientser. Dette ble Henrik sitt favoritt “drinksted,” anbefales!

SZIMPLA KERT

Ruin pub
Kazinczy u. 14, 1075 Hungary
$

Budapest er kjent for sine “ruin pubs” som er rett og slett barer i gamle lokaler som ikke har blitt brukt til noe på mange år. De har sin helt egen sjarm, for å si det sånn. Szimpla Kert er den mest kjente og først ruin puben, og det var en opplevelse! STORT og med så mye ting og tang at du umulig får med deg alt. Masse skrift på veggene, morsomme lamper og kunst.. ja du kan nok finne det meste her. Vi tok bare en øl før vi gikk ut og spiste, men tror det blir livlig her! Bør besøkes.

ANKER’T

Ruin pub
1061 Budapest, Paulay Ede utca 33.
$$

Enda en ruin pub, denne snublet vi bare inn i på vei til middag. Det var bare åpnet “ute” da det var selskap inne, som så veldig kult ut! Det er en “garden bar” så her er det sikkert kjempestemning om sommeren.

NEW YORK CAFE

frokost, lunsj, middag, kaffe
Erzsébet krt. 9-11, 1073 Hungary
$$$

Jeg hadde lest overalt at man måtte en tur innom New York Cafe fordi det var så vakkert der. Helt klart, det var utrolig vakkert, bildene taler vel for seg selv. Ellers, derimot, var det ikke så mye å skryte av. DYRT, først og fremst, ikke noe rimeligere enn en norsk restaurant. Det var en skikkelig turistfelle hvor alle satt med kameraene sine og snakket på forskjellige språk. Jeg vil kanskje anbefale å stikke innom for en halvtimes kaffe, men ikke noe mer enn det.

SHOPPING

RETROCK

Vintage butikk
Anker köz 2, 1063 Hungary
$-$$$

Vi var på vintage jakt og fant denne rett ved leiligheten. Her var det masse kult, både billig og dyrt. Vi lette etter “disco” plagg til halloween kostymet vårt, og jeg fant en turkis topp som var perfekt. De hadde også et par slengbukser med paljetter der som var sååå kule, men litt for dyre. Henrik fant en kul rød genser og noen t-skjorter.

VACI STREET

Hovedgate for shopping

Hver storby må jo ha en hovedgate for shopping, og i Budapest var det Váci street. En standard shoppinggate med det du skulle trenge. Stoooore butikker, Zara var vel fem etasjer? Det jeg husker som vi ikke har i Norge var Berskha, Marks & Spencer, Office.. sikkert noe mer. Generelt mye mennesker og dårlige restauranter.

SIGHTSEEING

GREAT MARKET HALL

Mat & souvenirer
Vámház krt. 1-3, 1093 Hungary

Jeg elsker slike “haller” med alt mulig rart, og her gikk vi rundt en god stund. Her får du tak i masse forskjellig, og alt det turisthjertet ditt ønsker. De solgte blant annet mye forskjellig paprika og oljer, tørket chili, klær med blomstermønster på og så videre. Det var mat nede og klær / andre ting oppe. Stort, bråkete og masse folk, men det er vel sånn en hall skal være.

CASTLE HILL

Vi gikk helt opp til castle hill, som er litt av en gåtur med mange trapper, men en veldig hyggelig tur. Man kommer til en typ gamleby med sjarmerende hus, masse blomster og koselige steder. Selve Castle Hill var jo veldig turiststed, men kirken ser jo ut som et eventyrslott! Jeg tror ikke vi så selve slottet, men det var mye annet koselig å se på. Kjøp en øl eller mulled wine og bare gå rundt.

DONAU & PARLIAMENTET

Vi hadde ikke parliamentet på planen denne helgen, men vi endte tilfeldigvis opp på andre siden av det ved Donau elven etter vi hadde gått rundt en stund. Det var tid for lunsj så vi gikk til en lokal matbutikk og kjøpte noen sandwicher, hummus og snacks og nøyt utsikten. Utrolig hyggelig!

GELLERTHØYDEN

Vi hadde egnetelig tenkt til å dra på Gellertbade og bade, men så var det litt dyrt og vi fant ut at vi ikke ville alikevel, derfor tok vi turen opp til Gellerthøyden rett ved siden av istedenfor. En ganske så god gåtur dette og, med mange trapper, men fantastiske utsikter! Wow! Vi stoppet hele tiden på vei opp for det var så fint, haha. Det var ikke så alt for mye å gjøre der oppe, noen matboder og statuer.